10/29/2009

Musiken nu för tiden.. Jag säger bara det..

Sitter i Andreas soffa och kollar på MTV. Vi vaknade tidigt i morse, var tvungen att ringa ungdomsmottagningen okristligt tidigt för att skaffa nytt p-pillerrecept.. Förstår förövrigt inte varför det ska va så otroligt svårt att få tag på dom på ungdomsmottagningen. De har telefontid tidigt på morgonen och det går inte att maila eller gå dit, de har till och med slutat ha öppet hus på onsdagar..
Men tillbaka till ämnet. Jag kollar på MTV och musiken är så hemsk! Opersonlig, meningslös och tråkig. Jag trodde att musik fanns för att hjälpa människor, för att skapa känslor hos oss, men tydligen finns det inte några pengar i den sortens musik. Hur ska man kunna skapa ett jämnställt samhälle när ungdomskanaler som MTV, tv 3, femman osv. hela tiden visar könsroller och stereotyper, där kvinnorna är underlägsna männen. Arg blir jag. Varför säljer ICA ett helt rosa städkit för att bekämpa bröstcancer? Varför? Kvinnor har i alla tider kopplats ihop med hemmet och städning, det är ju det vi vill komma bort från! Varför förtsätter då alla företag att visa dessa stereotyper? Varför sitter det bara män runt pokerbordet på Pokerstars-reklamen?


HUR kan man kämpa för det man tycker är rätt, utan att fördöma de som tycker annorlunda?
Jag tycker att det är så otroligt svårt. Jag vill inte sluta kämpa, med jag märker att folk jag tycker om blir sårade när jag uttrycker mig. Kan man verkligen välja vänner utefter sina egna värderingar? Jag säger själv att jag aldrig skulle umgås med främlingsfientliga människor eller mobbare eller ytliga personer, men jag märker själv att det inte går. Jag kan inte förändra människor, fast jag vill. Jag värderar folk efter deras handlingar och jag vill inte umgås med folk som gör onda handlingar. Det i sig kan ju ses som en ond handling, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Hur jag ska leva som jag vill, utan att se ner på dom som lever annorlunda.

2 kommentarer:

Anonym sa...

matilda här ! de går ju att skriva anonyma kommentare ....

Ronja sa...

Vill också ha det jämställt, i den mån det går. För man får heller inte glömma av att kvinnor och män trots allt är olika, både fysiskt och psykiskt..

Jag tror att du skulle må bra av en paus från tänkandet ett tag och bara ta dagarna som de kommer. ;)