4/24/2008

Tillägnat Naturkunskapsläraren!

Jag har en naturkunskapslärare som heter Marie. Hon är märklig. Denna scen utspelar sig på typ alla våra naturkunskapslektioner:

Allmänt tjafs pågår i klassrummet. Vi skall lära om oss ekosystemspyramider. William räcker upp handen. Marie är vimsig.
Valfri medlem i Es1A: Hur gör man här, skall man göra såhär eller såhär??
Marie: Det är en jättebra fråga, alla esteter ställer alltid så bra frågor, och det är så roligt och så bra och ni är så duktiga, och ni pratar så bra och diskuterar och jag blir alldeles.. Nej nu tappade jag tråden.
Nina: Jag ska ju ha ett blått papper? (ja det ska hon, hon är dyslektiker)
Marie: Ja, det är klart du ska, det är så mycket att tänka på, det är så många papper och alla ska ha det på olika sätt och jag kan inte komma ihåg och det blir så dumt och alla säger en massa saker och frågar och det kan inte jag säga och det ska va si och det ska va så och nu håller vi på med ekosystemet, och då blir det på ett annat sätt och man kan inte hålla reda på och det finns så mycket olika och nu när det är så fint väder så vill man inte sitta här och ha naturkunskap, man vill vara ute i gräset fast det kanske blåser jag vet inte, vet ni?
Allmän förvirring
Nina: Får jag mitt papper eller?
Marie: Ja det är klart du ska få dom ligger där nere och Hanna har pekat ut dom åt mig, Hanna är så bra och duktig och hon förstår direktvad man menar om man frågar så säger hon: det ja det är så och så och så vet man precis.


Nu orkar jag inte skriva mer som Marie pratar, men ni fattar nog grejjen, ni som inte träffat henne. Hon andas inte.

Hon pratade också om vad man behövde för att överleva, gick igenom det vanliga: mat, vatten, syre, sömn. Hon sa också att det bevisats att man behöver umgänge för att överleva. Hon berättade om ett experiment som gjorts på nyfödda barn. Det är tydligen så att alla småbarn jollrar på samma sätt, även kineser som inte kan säga R. Detta trodde man hade att göra med att barnen anpassade sig till språket, och att de kinesiska barnen "glömde bort" hur man sade R. En rik snubbe ville dock testa detta, så han satte in några barn från olika delar av världen i ett rum, gav dem mat och sådär, men ingen fick prata med dom eller leka med dom, bara för att de inte skulle influeras av något språk. Detta experiment slutade dock tragiskt. Alla barnen dog. Bara för att de inte fick någon kärlek :(

Jaja, det blir bara så idag.
Puss! //Linnea, Nea, Gandalf, Biibii

1 kommentar:

Ronja sa...

Vad hemskt... :(